Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Lúdtalp

 Mivel lassan erre is ráaggathatjuk a népbetegség jelzőt, úgy gondoltuk szólnunk kell róla, hiszen sokkal több gondot okoz, mint gazdája gondolná. Sajnos sokan nem figyelnek rá oda, pedig nagyon sok ember pont azért fekszik fájdalmasan nyögve fel ágyunkra a kezeink alá, mert eddig nem tulajdonított jelentőséget talpa, lábfeje állapotának. Pedig van, nem is kicsi! Azt is meg kell jegyeznünk, hogy talán nem túlzunk, amikor azt állítjuk, hogy 10 emberből legalább 6-nál megfigyelhető talpán a boltozat süllyedése.

Először is, miről van szó? Még a mi gyermekkorunkban is azt mondták, akkor lúdtalpas az ember lánya, fia, ha a betonon a vizes láblenyomata teljes talpat ábrázol. Hát, jelentjük, ha egy talp már eljut idáig, akkor nagyobb a baj nála, mint szeretnénk. Maga a lúdtalp egy statikus eredetű lábbetegség. Az történik, történt, hogy a láb boltozatos szerkzete meggyengül, és a boltozatok lelapulnak. Mi lehet az oka? Lássuk: a testsúly túlzott növekedése, a láb szalagrendszerének, izomzatának elégtelensége, gyengesége, illetve határozottan kimondhatjuk, a nem megfelelő cipők viselése. Az ideális cipőben elférnek lábujjaink, nem nyomorognak egymáson, illetve nagyjából három centis sarokkal rendelkezik, ami persze nem tűhegyben végződik. Persze a divat, a nőiesség nagy úr! De pont ezeknek a cipőknek köszönhetően talpizmaink nem dolgoznak, elgyengülnek. No és persze a cipő még egy dolog, de mivel útjaink betonból vannak, így még a hajlékonyabb cipőtalpak sem tudják megmozgatni a gyenge, megnyúlt izmokat, szalagokat.

Pedig ne feledjük, nagy munkát végez, egész nap ő "talpal"  teljes testsúlyunkkal, és ahogy fent említettük, ehhez nem egészen kapja meg a megfelelő segítséget gazdjájától. Sok embernél úgy tűnik, mint ha bokától lefele már nem lenne, az nem hozzá tartozik. De igen, úgyhogy tessék ápolni! És ahogy minden más testrészünket, a lábfejünket sem kizárólag csak kívülről kell rendbe tenni, hanem a talpizmoknak is meg kell adnunk a megfelelő mennyiségű és minőségű mozgást, ha kell tornával segítve neki, hogy erősödjék!

Több fajtája lehetséges lábunkon, függően attól, hogy pontosan hol mi és hogyan nyúlt, lazult, süllyedt meg. A lényeg, hogy miután ez megtörtént, a gyenge szalagok már nem tudják eredeti minőségükben ellátni munkájukat, így a vádli, illetve a többi lábizmunk az, amely átveszi tőle ezt a munkát, ami azonban ezek feszülésével, fokozott izommunkával jár a részükről, ez pedig fájdalmakhoz, gyulladásokhoz vezethet. Viszont így ezekben az izmokban egy fixált, sokszor már nem korrigálható rögzítettség alakul ki. Folytatva a folyamatot, ennek hatására az izmok után a szalagok zsugorodnak, ami viszont már ízületi kopásokkal is járhat.

Magyarul, egy lúdtalp nem kizárólag lábfejünket érinti. Azáltal, hogy a harántizmok megsüllyedtek, észrevétlenül ugyan, de egyfajta rendellenes tartás alakul ki. Elmozdulhat a boka-, a térd-, a csípőizület. És ha már elmozdult, kopik is, miközben derekunk is elkezd fájni, ez pedig még fentebb halad: először csak a hátunk az, ami fáj ezen a felünkön, majd a lapockák, a váll és akár a nyak is fájdalmassá válhat, hiszen a rendellenes tartás akár gerincferdülésig fajulhat. Tehát, ha például a derekunk fáj, és ennek nem látjuk különösebb okát, visszavezethető akár a már gágogó lúdtalpunkra is.

No és persze vannak külső "mellékzöngéi" is: bőrkeményedések a talpon, főként a lábujjak alatti vonalban és nem utolsó sorban, de lehet egy "szép" bütykünk is, ami ha előrehaladott állapotba kerül, már elviselhetetlen fájdalmat is tud okozni, amikor gazdája mindent kíván, de cipőt biztosan nem. Tudni kell azt is, ennek műtéte, illetve az azt követő időszak sem egy leányálom.

Úgyhogy, figyeljünk oda! Próbáljuk meg megelőzni, illetve ha már van, legalább szinten tartani, fájdalmak nélkül élni. Megelőzésként, ahogyan az előbb is írtuk, a tornát javasoljuk, amely során a lábboltozat fenntartásáért felelős izmokat erősítjük. Természetesen tornázni akkor is kell, ha már megtörtént a süllyedés, hiszen izmaink erősítése mindig feladatunk. Ebben az esetben azonban még vannak teendőink: először is egyéni, csak a mi lábunkra szabott lúdtalpbetét viselése, illetve emellett sétáink, túráink során gyűjtsünk sok-sok szép, kerek, ovális követ. Ezeket tegyük egybe egy nagy alátétbe, virágtartóba vagy bárhova, ahova fantáziánk engedi, és nap mint nap legalább 10-15 percet sétáljunk rajuk. Mindennél többet ér, hiszen az egyenetlen talaj tornáztatja a fent említett talpizmokat. Ugyanezt a célt szolgálja egy jó kis hegyi túra, séta vékony, hajlékony talpú, és nem túracipőben. Ilyenkor ráadásul, amellett, hogy a talpizmok mozognak, dolgoznak, még gerincünkkel is jót teszünk.

Tehát, ahogy minden menüpontban megemlítjük a mozgást, most is elmondhatjuk, hogy a lúdtalpnak is egyik gyógyszere, úgyhogy melegítő, cipő fel....!

Várunk mindenkit szeretettel:

                                                                Rita, Attila

 

ludtalp.jpg