Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Body Balance Pilates

logo.jpg

Mi is az a Body Balance Pilates és miben különbözik más Pilates irányzatoktól?

 

A Body Balance Pilates koncepció alapítója Kurt Rotter gyógytornász-mestertanár. Kurt olyan módon viszi tovább Pilates gyakorlatait, gondolatait, amely egyénre szabott programokkal az operáció utáni állapotoktól a profi sportolókig segít az izomzat és a test állóképességének erősítésében. A módszer a német betegbiztosítók által támogatott, finanszírozott gyógykezelési lehetőség.

Azon szerencsés emberek közé tartozom, akiknek lehetőségük volt magától a „Mestertől”, Kurttól elsajátítani gyakorlatait.

Preventív hatása mellett az alábbi esetekben javallott (persze sok más mellett! :) ) :

  •  gerincproblémák,
  •  tartásbeli eltérések,
  • izomegyensúly felbomlás (spasztikus izomzat),
  •  oszteoporózis,
  • sportsérülések prevenciója,
  •  rehabilitáció,
  • terhesség előtt és után,
  • hólyagpanaszok, inkontinencia,
  • testtudat kialakítása,
  • koncentrációs zavarok,
  • stressz által okozott megbetegedések stb.

A Pilates a saját tested megfigyelése kontrollált mozgások segítségével. A Body Balance Pilates egyedisége itt is megfigyelhető: precizitásra, türelemre és kitartásra van szükség ahhoz, hogy a gyakorlatok kivitelezése a megfelelő módon, a megfelelő izomzat aktivizálásával jöjjön létre. Mert ebben rejlik Kurt gyakorlatainak különlegessége: a precizitásban és tökéletességben, amely biztosítja, hogy módszere által bárki lehetőséget, esélyt kapjon egy új és egészséges életre, életmódra. Igen, életmódra, mert azt gondolom, hogy aki egyszer ráérez az „ízére”, nem tudja nem szeretni és nélkülözni tovább a mindennapokban. Hiányozni fog számára, ezért újra és újra „nekifekszik”, tökéletesíti a meglévőt és tanulja az újabb gyakorlatokat.

A gyakorlatok nagy hangsúlyt fektetnek a medencefenék izomzatára, mely nemcsak mozgásszerv-rendszeri szempontból rendkívül kedvező, hanem a belső szervek helyzetére és keringésére, a záróizmok jó működésére is nagy hatással van mind nőknél, mind férfiaknál (pl.: inkontinencia megelőzése, kezelése).

A másik jelentős dolog a gyakorlatok során a légzés, illetve annak kombinálása a mozdulatokkal. A légzés helyességéről sokan elmondták már, mennyire fontos egészségünk szempontjából, illetve mind a mai napig tartanak tanfolyamokat annak helyes kivitelezéséről. Egy-egy mozdulattal, mozdulatsorral összekötve a helyes légzést, először nagyon nehéz, de ez később, ahogy haladunk előre a gyakorlatok tökéletesítésében, teljesen természetessé válik, és már nem is tudnánk nem együtt végezni a kettőt. Mindeközben javul az oxigén- és vérellátásunk, javul a gerinc mobilitása és ráadásul stresszoldó is. (Bár ebben biztos az is benne van, hogy amíg koncentrálunk, hogy minden jól menjen, elfelejtünk idegesek lenni :).)

A Kurt által kidolgozott nyújtás az előnytelenül rögzült izmok „újjáélesztését” célozza meg, mindezt olyan precizitással, hogy az valóban az izom két végpontja között jöhessen létre, a környező ízületek megterhelése nélkül. Az eredmény pedig, hogy újra szimmetrikusan és egészségesen tudunk mozogni.

Eddig, és úgy gondolom, még egy darabig a jövőben is csak egyéni terápiákat vállaltam és vállalok, általában már meglévő problémákra. (Emberek vagyunk, tehát a legtöbben sajnos már csak akkor keresik és vállalják az alternatív megoldásokat, amikor nagy a baj, és semmiféle egyszerű és hagyományos dolog nem segített – pl. a szteroidinjekció. Ugyanúgy, ahogy a masszázs és manuálterápia során is megemlítettük, itt is nagy gondolati áttörésre van szükség a fejekben annak érdekében, hogy ez ne így legyen.) A tapasztalatom az, hogy aki nagy fájdalmakat élt át, szó nélkül rendszeresen jön és végzi a gyakorlatokat, majd amikor beáll a javulás, otthon is szívesen és rendszeresen végzi és nem hagyja abba, hiszen ahogy fentebb is említettem, erre igenis rá lehet szokni. És őszintén: az én célom pont ez! Változást hozni az agyakba, hogy megértsük, akkor vagyunk jól, ha teszünk érte! Aki nem mozdul meg a saját egészsége érdekében, az ne várjon javulást, gyógyulást, jó közérzetet. Éppen ezért, aki lassúnak, strapásnak érzi a gyakorlatok kivitelezését és „nyavalygással” telik el az időnk nagy része, azzal nem szívesen dolgozom együtt. Senki, sehol nem ígérte azt meg nekünk, hogy amikor teszünk magunkért, az könnyű. Ha az lenne, mindenki csinálná. De nem az. Igenis néha kell szenvednünk, izzadnunk, éreznünk kell azt a fajta fájdalmat, ami a változást hozza. Nincs átmenet, vagy csinálod, jól csinálod és érzed, vagy ne csináld, de akkor ne is várj semmit! Tudom, ez keményen hangzik, de attól még így van. (Attilától sokszor kapom meg, hogy számomra minden fekete vagy fehér, nem ismerek más színeket. Igaza van…)

Összegezve: a Body Balance Pilates egy nagyon hatékony mozgásforma egészségünk érdekében, persze aki még nem csinálta, annak elsőre kissé nehéznek tűnhet. Azonban, ha őszintén szeretne változni, változtatni, javulni, végig fogja és tudja csinálni, úgy, ahogy előtte már nagyon sokan megtették. És ebben fogom én segíteni Önt! Úgyhogy várom nagy- nagy szeretettel!

                                                                                                                                                                                                 Gábor Rita

Body Balance Pilates instruktor

 

pili.jpeg Joseph Pilates (1883--1967) és tanítványai